Workshop on Labour Markets in History: A Comparative Perspective

Taskassa kiinnostava workshop otsikon aiheesta lokakuun 24. 2013. Tilaisuutta isännöi Historical Economics and Development Group (HEDG), Department of Business and Economics, University of Southern Denmark. Ja paikkana on mainittu yliopisto.

Aikataulutus: Prospective speakers should submit a one page abstract and a short CV to Karol Borowiecki (kjb@sam.sdu.dk) no later than June 30, 2013. Notification of acceptance will be given by the end of July 2013. Full papers are due by October 1, 2013.

Lisätietoja: http://eh.net/content/workshop-labour-markets-history-comparative-perspective

Posted in Seminaarit | Kommentit pois päältä artikkelissa Workshop on Labour Markets in History: A Comparative Perspective

Työväestö ja hyvinvointi 26-27.8 Werstas Tampere – OHJELMA

Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuran kesäseminaari

TYÖVÄESTÖ JA HYVINVOINTI

26.–27.8.2013 Työväenmuseo Werstas, Tampere

Ohjelma:

Maanantai 26.8.2013

10.15 Puheenjohtajan avausz

10.30–11.30 Keynote-luento: Antti Häkkinen: Vuosisadat, sukupolvet, elämänkulut: Merkitysten analysoimisesta  toiminnan tutkimiseen?

11.30–12.30 Lounas

12.30–13.50 Murros

Eija Stark: Köyhien sosiaalipolitiikka – käsitykset auttamisesta suomalaisessa sananlaskuperinteessä

Päivi Uljas: Pienviljelykeynesiläisyys

13.50–14.15 Kahvitauko

14.15–16.15 Terveys

Sakari Saaritsa: Koska lääkäriin? Sosiaalinen kerrostuneisuus ja kotitalouksien sairaanhoidon kysyntä sotien välisen ajan Suomessa

Tapio Bergholm: Työsuojelu-uudistukset 1970-luvulla

Lauri Kokkinen, Pekka Varje, Aki Koskinen ja Ari Väänänen: Työväestön sairastavuuden muutos 1970-luvulta nykypäivään

16.15–16.30 Tauko

16.30–18.00 Salamasessio: gradu- ja hanke-esittelyjä

Gradut:

Jussi V. Lahtinen: Duunarin tarinoita sosiaalivaltiosta. Romaanihahmojen arkisia käsityksiä ja kokemuksia suomalaisesta sosiaalijärjestelmästä 1970-luvun urbaanissa työläiskirjallisuudessa

Tiina Ranto: Suomalaisen työväen hyvinvoinnista huolehtiminen rationalisointitoimenpiteiden alla vuosina 1943–1952

Hankkeet:

  • Suomalaisen työntekijäkuvan muutos 1945–2013, Työterveyslaitos
  • VoxClass -Voice and Silence of Class – Critique of Recent Conceptions, Turun yliopisto
  • Happy Days? The Everyday Life and Nostalgia of the Extended 1950s, Helsingin yliopisto
  • Maat, metsät, tehtaat -näyttely, Työväenmuseo Werstas

 

Tiistai 27.8.2013

9.00–11.00 Vapaa-aika

Hannu Itkonen: Työläisurheilu hyvinvoinnin edistäjänä

Maria Vanha-Similä: Forssan tehdasyhteisön vapaa-ajantoiminta työntekijöiden hyvinvointia tukemassa 1960–1980-luvuilla

Matti Hannikainen: Hyvinvoinnin kasvukauden tulos – liian aikaisin eläkkeelle?

11.00–11.15 Tauko

11.15–12.00 Seppo Knuuttila: Tavallisen hyvä elämä

12.00–12.15 Uuden vuosikirjan esittely.

12.15 Seminaarin päätöskeskustelu

Työväenmuseo Werstas (http://www.tyovaenmuseo.fi) sijaitsee Finlaysonin historiallisella tehdasalueella Tampereen keskustassa, osoitteessa Väinö Linnan aukio 8. Seminaari on maksuton.  Lounas ja illanvietto ovat yhteisiä, mutta omakustanteisia. Majoittuminen on samoin omatoimista ja omakustanteista.

Järjestelyjen ja kahvitarjoilun vuoksi pyydämme ilmoittautumisia seuran sihteerille Kirsi-Maria Hytöselle (kirsi-m.hytonen [at] jyu.fi, puh. 050 340 4070) viimeistään 18.8.2013.

Posted in Esitelmät, Seminaarit | Kommentit pois päältä artikkelissa Työväestö ja hyvinvointi 26-27.8 Werstas Tampere – OHJELMA

CFP Työväestö ja hyvinvointi – THPTS kesäseminaari 2013

Call for Papers: Työväestö ja hyvinvointi

Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuran (THPTS) kesäseminaari Työväenmuseo Werstaalla Tampereella 26.–27.8.2013.

Elintason nousu ja hyvinvoinnin lisääntyminen ovat olennainen osa niin suomalaisten kuin monien muiden maiden suurta kertomusta, nousua köyhyydestä moderniksi hyvinvointivaltioksi. Suomalainen ja pohjoismainen hyvinvointivaltiomalli kerää toistuvasti kansainvälistä huomiota. Kamppailu palkoista ja sosiaaliturvasta ulottuu syvälle poliittisen ja ammatillisen järjestäytymisen historiaan. Taloudellinen kasvu on luonut resursseja koulutuksen laajentamiseen ja tasa-arvoistamiseen, ja koulutuksesta on tullut viime vuosikymmeninä yhä tärkeämpi hyvinvoinnin lähde. Suuri muutos näkyy niin kansantuotteen kasvuna, eliniän pidentymisenä kuin vaikkapa agraariyhteiskuntaan lähes väistämättömästi liittyneen vanhuusköyhyyden vähentymisenä.

Materiaalisten seikkojen rinnalle ovat viime vuosikymmeninä nousseet myös muut hyvinvoinnin ulottuvuudet. Jo vanha sanontakin kertoo, ettei raha tuo onnea ja samanlaisia viitteitä löytyy myös tutkimuksista. Esille ovat nousseet toisaalta ympäristökysymykset toisaalta hyvinvoinnin kokemukset. Ne liittyvät yhteiskunnalliseen muutokseen ja myös puheeseen hyvinvointivaltioiden tulevaisuudesta. Samantyyppiset lähestymistavat ovat yleistyneet laajemminkin niin historian-, kulttuurin- kuin yhteiskuntatutkimuksessa.

Uudet hyvinvoinnin määrittelyt herättävät myös kritiikkiä. Muuttavatko ne olennaisesti kuvaamme hyvinvoinnin kehityksestä? Kiinnostavatko ne lähinnä vain länsimaista hyvinvoivaa eliittiä? Onko tuloerojen kasvu viime vuosikymmeninä merkki hyvinvointivaltion kriisistä ja hämärtääkö esimerkiksi puhe onnellisuudesta materiaalisen hyvinvoinnin epätasaista jakautumista? Jos uudet menetelmät soveltuvat nykypäivän yhteiskuntaan, onko niistä hyötyä menneisyyden tutkimuksessa.

Pyydämme tutkijoita osallistumaan seminaariin esitelmillä, joissa käsitellään hyvinvointia niin perinteisistä kuin uusista näkökulmista. Esitelmät voivat käsitellä esimerkiksi seuraavia teemoja:

  •  Elinolojen muutokset pitkällä aikavälillä
  •  Hyvinvoinnin tutkimuksen (historiallinen) mittaaminen ja mallintaminen
  •  Hyvinvointi ja luokka
  •  Julkinen ja yksityinen sektori hyvinvoinnin tuottajina
  •  Poliittinen kamppailu hyvinvoinnista
  •  Hyvinvoinnin teemat kaunokirjallisuudessa ja kansanperinteessä
  •  Hyvinvointi ja onnellisuus

Esitelmien pituus on 20 minuuttia + 10 minuutin keskustelu. Seminaari on esiintyjille maksuton ja matkat korvataan.

Lähetä enintään yhden liuskan mittainen abstrakti esitelmäsi sisällöstä viimeistään 2.4.2013 Matti Hannikaiselle (matti.hannikainen@uta.fi). Valinnasta tiedotetaan huhtikuun 2013 aikana.

Seminaarin pohjalta toimitetaan artikkelikokoelma, joka ilmestyy seuran vuosikirjana vuonna 2014. THPTS on julkaisufoorumissa luokiteltu tiedekustantaja.

Lisätietoja: Matti Hannikainen (matti.hannikainen@uta.fi) ja Raimo Parikka (raimo.parikka@helsinki.fi).

Posted in Seminaarit | Kommentit pois päältä artikkelissa CFP Työväestö ja hyvinvointi – THPTS kesäseminaari 2013

CFP: Labour and Working Class History for the European Social Science History Conference (ESSHC), Vienna (Austria) 23-26 April 2014

From: Nederveen Meerkerk, Elise van [mailto:elise.vannederveenmeerkerk@wur.nl]

 

 

 

Call for sessions and papers on Labour and Working Class History for the European Social Science History Conference (ESSHC), Vienna (Austria) 23-26 April 2014

From 23-26 April 2014 the 10th European Social Science History Conference will take place in Vienna (Austria). The ESSHC brings together scholars interested in explaining historical phenomena using the methods of the social sciences. The conference is characterized by a lively exchange in many small groups, rather than by formal plenary sessions. It is organized in a large number of networks that cover specific fields of interest. One of the largest networks is Labour.
We think that progress in Labour History is being made by analysing global developments in labour relations and labour struggle, including the influence of these global developments on local cases. It also remains essential to take into account besides class other constituent elements of working class identities, like gender, ethnicity, religion, age and nationality.

At the previous network meeting (Glasgow 2012), several themes were suggested, among others: labour relations in economic crisis; local labour history; history of occupations. Also, we agreed that we aim for sessions that are have a wide geographical and/or temporal variety, in order to enable comparisons over space and time. There were also suggestions for some methodological roundtables. However, the Labour History Network welcomes any other session or paper proposal dealing with all topics and periods in labour and working class history.

During the selection of proposals, the coherence of sessions will be an important criterion. Therefore, propositions of full sessions with three to five papers will be easier to accommodate in the conference programme than single papers. Most sessions choose the panel format, but other types of sessions are encouraged. We have a preference for sessions with a comparative character, geographically and/or chronologically. Also, we advise you to seek alliances with other ESSHC-networks and propose joint sessions. We heartily encourage young scholars, such as PhD and master students, to involve in organizing sessions within the Labour Network. To encourage this, 2014 is the first year in which the Jan Lucassen Prize for the best paper at the ESSHC of a junior scholar will be awarded (see http://esshc.socialhistory.org/award).

Proposing sessions or paper only works by pre-registering on our website. To propose a panel session (2 hour timeslot): panel organizers need to pre-register for 3 to 5 participants. Add full names and addresses of all paper authors, and of a chair and/or commentator. To propose an individual paper: pre-register through the conference website, indicating ’Labour’ as your network of preference. See for full details: http://esshc.socialhistory.org/guidelines. The deadline for proposing abstracts is 15 May 2013.

Further information on the ESSHC is available from the conference website at http://esshc.socialhistory.org/. For specific questions about the Labour History Network, please contact the chairs: Raquel Varela (raquel_cardeira_varela@yahoo.co.uk), Christian de Vito (christian.devito@gmail.com), and Elise van Nederveen Meerkerk (elise.vannederveenmeerkerk@wur.nl).

Dr. E.J.V. van Nederveen Meerkerk | Associate Professor | Dept. of Rural and Environmental History | Wageningen University
Postal address: PO Box 8130, 6700 EW Wageningen, The Netherlands
Visiting address: Hollandseweg 1, 6706 KN Wageningen, The Netherlands
Phone number: + 31 371 484492
Web page: http://www.wageningenur.nl/en/Persons/dr.-EJV-Elise-van-Nederveen-Meerkerk.htm

 

Posted in Seminaarit | Kommentit pois päältä artikkelissa CFP: Labour and Working Class History for the European Social Science History Conference (ESSHC), Vienna (Austria) 23-26 April 2014

Elvira Willman työväen kirjallisuuden ja kulttuurin kentällä

Hanne Koivisto arvioi  Elsi Hyttisen väitöskirjaa: Kovaa työtä ja kohtalon oikkuja. Elvira Willmanin kamppailu työläiskirjallisuuden tekijyydestä vuosisadanvaihteen Suomessa. Turun yliopisto, Kotimainen kirjallisuus 2012.

Kirjallisuudentutkija Elsi Hyttisen väitöskirjan kohde, Elvira Willman kuuluu 1900-luvun alussa vaikuttaneisiin, sittemmin unohdettuihin kirjailijoihin. Hän oli myös aikansa harvoja naispuolisia työläiskirjailijoita. Willman kirjoitti näytelmiä, joista analyysin kohteena ovat Lyyli, Kellarikerroksessa, Juopa ja Vallankumouksen vyöryssä (kaksi versiota). Hän oli myös lehtikirjoittaja ja osallistui naisten asemasta käytyyn keskusteluun radikaaleilla näkemyksillään. Poliittisesti aktiivina hän päätyi vuoden 1917 jälkeen Venäjälle. Willman ammuttiin Kuusisen klubin murhiin sekaantumisesta vuonna 1925 Moskovassa.

Elvira Willman toimi vaiheessa, jolloin työväenkulttuuri, etenkin työväenkirjallisuus eli nousun kauttaan ja vaikutti merkittävästi työväenluokan järjestäytymiseen ja luokkaidentiteetin tiedostamiseen. Willman korosti, että työväenliikkeen on luotava oma kirjallisuutensa porvarillista kirjallisuutta vastaan, koska tämä jätti ongelmien kuvauksen yksilöiden tasolle. Hänestä yhteiskunnalliset syyt ja yhteydet piti osoittaa kirjallisuudessa, ja taiteen oli annettava toisenlaisen elämän vaihtoehto. Taiteen oli näytettävä, millä keinoin muutos on mahdollinen.

Tutkimuksen tavoitteet

Elsi Hyttisen tutkimuskysymykset ovat: Millaisen prosessin kautta Elvira Willmanista tulee työläiskirjallisuuden tekijä? Millä keinoilla, millä sukupuolen politiikalla hän tekee tekstejä? Millaiseksi hän kuvaa naiset ja miehet, mitä rajataan ulkopuolelle, miten luokka-asema vaikuttaa siihen, miten hahmot liikkuvat kentällä? Mitkä ovat tekstien institutionaaliset kytkökset? Kuka julkaisi, ketkä olivat yleisö ja missä lehdissä arvosteltiin ja keskusteltiin?  Hyttisen keskeinen tavoite on ymmärtää, mitä työväenjulkisuudessa toimiminen tarkoitti 1900-luvun alussa, millaisia tekoja siihen osallistuminen edellytti ja millaisia osapuolten välisiä symbolisia kamppailuja käytiin.

Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on Pierre Bourdieun kenttäteoria sekä feministinen strateginen essentialismi, joka kysyy, miten tietyssä tilanteessa toimitaan naisena. Hyttinen avaa näkökulmansa tutkimukseen intersektionaalisen, esimerkiksi luokka-asemaan huomion kiinnittävän feminismin ja queer-feministinen ajattelun ohjaamana. Tarkoitus on hämmästellä ja outouttaa aikakauden binaariajatteluun perustuvia ajattelutapoja ja ymmärtää sitä tilaa, missä Willman joutui liikkumaan kirjoittaessaan naisen asemasta ja kuvatessaan aikakauden ajattelutapaan sopimattomia ilmiöitä, kuten homoseksuaaleja. Olennaista tutkimukselle on, että Hyttinen erottaa toisistaan kirjailijanimen ja historiallisen henkilön. Hän kysyy: kuinka lingvistinen subjekti kytkeytyy materiaalisiin käytänteihin. Toisaalta kirjailijan elämänvaiheillakin on merkityksensä tulkinnassa. Kirjallisuustieteilijänä Hyttinen kiinnittää seikkaperäisesti huomionsa tekstien representaatioihin, juonikonventioihin, toistoihin ja figuureihin.

Monitasoista keskustelua

Hyttisen tutkimuksessa tavoitteet toteutuvat ja Elvira Willmanin työläiskirjailijuus tulee ymmärretyksi paljon laajemmin kuin vain hänen tekstiensä kautta. Aiemmin kirjallisuustieteelliseen tekstianalyysiin keskittynyt tutkija ulottaa nyt analyysinsä koko kirjallisen kentän toiminnan määrittämiseen ja Willmanin sijoittamiseen sen käytänteihin, jotka jokaisen näytelmän julkistamisessa olivat erilaiset. Lukiessaan aikalaisdiskursseja kirjailijan vahvasti omaan aikaansa sidoksissa olleista teksteistä Hyttinen osoittaa kykynsä kontekstualisoida näytelmien ja lehtikirjoitusten teemat. Teoriaa tutkija kuljettaa keskustelukumppaninaan läpi tutkimuksen, se konkreettisesti ohjaa häntä tulkintojen tekemisessä. Ajattelun ja ilmaisun selkeys tekevät tutkimuksesta helposti lähestyttävän lukijan kannalta. Kirjoittaja on läsnä tekstissä persoonallaan, ja tutkimusta lukiessa voi aistia, että sen tekeminen on ollut tärkeää hänen itsensä kannalta. Hyttisen väitöskirjatutkimus on kokonaisuutena tervetullut uusi avaus työläiskirjallisuuden valitettavan vähän tähän mennessä tutkitulle alueelle.

Yhteys ajan yhteiskunnalliseen keskusteluun

Erityisesti Hyttisen tapa sijoittaa näytelmät ja niistä nousevat teemat 1900- luvun alun aikalaiskeskusteluihin on vakuuttavaa. Hän osoittaa, että Elvira Willman otti teoksillaan ja kirjoituksillaan kantaa paitsi työläisnaisten asemaan ja mahdollisuuksiin parantaa elämäänsä myös työväen asuntokysymyksiin, raittiuskysymykseen, modernin ihmisen problematiikkaan, uuden naisen kohtaloon, kirjojen lukemiseen, prostituutioon, tekopyhyyteen, ihmiskunnan degeneraatioon, poliittiseen utopiaan, yhteiskuntaluokkien väliseen eroon, vallankumouksellisuuteen ja sivistyneistönaisen asemaan työväenliikkeessä. Willmanilla oli sivistyneistöstä lähteneenä, kouluja käyneenä ja monipuolisesti lukeneena henkistä pääomaa osallistua erilaisiin yhteiskunnallis-kulttuurisiin keskusteluihin, kun hän pyrki ja myös pääsi työläiskirjallisuuden kentälle. Tällä kentällä hänellä oli myös mahdollisuus käyttää valtaa ja vaikuttaa työläiskirjallisuuden edistämiseen.

Kohti joukkojen kuvausta ja radikalisoitumista

Elvira Willmanin ensimmäisissä näytelmissä yksilöiden kohtalot olivat tapahtumien keskiössä. Vuosien myötä, suurlakon ja sisällissodan kokemusten jälkeen, niihin tuli yhä enemmän  luokkasolidaarisuuden ja joukkojen kuvausta. Oikeudenmukaisuuden vaatimus kaikkein köyhimmille korostui. Silti fokuksessa olivat aina yksilöt – eri luokkien edustajat, usein työläis- ja sivistyneistönaiset. Henkilögallerioissa vilahti pari kertaa homoseksuaalikin, joista toinen muistutti julkisuuteen samoihin aikoihin nostettua Oscar Wildea. Homoseksuaalisuutta Willman ei paheksunut, mutta hän paheksui näytelmänsä homoseksuaalisen henkilön harjoittamaa kaksinaismoraalia. Silti taustalla vaikuttanut normi oli heteroseksuaalinen, tulkitsee Hyttinen. Ajateltiin, että täysi kansalaisuus toteutuu vain kun nainen ja mies toimivat yhdessä.

Kellarikerroksessa – näytelmässä (1908) tulee kurjuuden ja rappion kuvauksen ohella esille ajatus tulevasta vallankumouksesta. Hyttinen tulkitsee poliittiseksi utopiaksi ja metaforaksi kohtauksen, jossa kurjat vyöryivät kaduille kellareista ja järjestelmä kaatui. Työläiset ja syrjäytetyt olivat sittenkin uuden maailman suunnannäyttäjiä. Vallankumouksen vyöryssä – nimisten tekstien kahdessa versiossa dokumentoituu aikalaistodellisuus vuonna 1917, tosin vallankumousromanttisin ja uhrimieltä korostavin sävyin. Aseellisessa vallankumouksessa kansaa ja sivistyneistönaista yhdistävät poliittiset päämäärät. Työväenluokan taistelu kuvataan ideologisena kamppailuna. Kiinnostavaa on, että näissä viimeisissä teksteissä yhteiskuntaluokkien rajat kuitenkin säilyvät, niitä Willman ei enää kyseenalaista kuten kirjailijanuransa alussa.

Lukevan työläisen ongelma

Elsi Hyttisen nostaa esiin teemoja, jotka osoittavat Elvira Willmanin olleen tarkkanäköinen oman aikansa ongelmien havaitsemisessa, mutta toisinaan jopa aikaansa edellä. Lyyli– näytelmässä päähenkilönä on työläistyttö, joka pyrkii opiskelun ja kirjojen lukemisen kautta parempaan elämään. Lukeminen erottaa hänet omasta luokastaan ja hän joutuu luokkien väliin. Tytölle ei käynyt näytelmässä hyvin, työväenluokasta ei nainen voinut tuolloisen ajattelutavan mukaan nousta lukemisen avulla. Hyttinen korostaakin sitä, että pelkkä lukeminen näyttäytyy vallankumouksellisena tekona, sillä mitä luetaan – koulukirjoja vai viihdettä –  ei tässä tapauksessa ole merkitystä.

Juopa –näytelmään Willman on sijoittanut lukevan miespuolisen työläisen. Tämä lukee saksankielistä käännöstä alkujaan englanninkielisestä teoksesta osoittaen, että kielitaito ja käsitteellisten ajatusten omaksuminen ovat työläisellekin mahdollisia. Lukeminen nähdään avaimena poliittisen tietoisuuden kehittämiseen. Työväenkulttuurin tutkimus on osoittanut, että lukemisen ja oppimisen merkitystä alettiin painottaa suurlakon jälkeen työväenliikkeessä; erityisesti sotien välisenä aikana ja vielä sotien jälkeenkin siihen kiinnitettiin runsaasti huomiota muun muassa opintopiirien toiminnassa. Jenny Pajusen ja Lauri Vileniuksen kaltaiset työläiskirjoittajat ja -kirjailijat ovat 1930- ja 1940-luvuilta esimerkkejä ihmisistä, joiden elämää viitoitti kiinnostus ja rakkaus lukemiseen ja kirjoittamiseen.

Radikaalia naisasiaa

Naiskysymykseen Elvira Willman otti kantaa lehtikirjoituksissaan tavalla, joka toisaalta osui aikakauden suuriin epäkohtiin, mutta rohkeudessaan ylitti työväenliikkeen piirissä vallinneen ajattelutavan. Sen mukaan naiskysymyksen uskottiin järjestyvän itsestään sosialismiin siirryttäessä, Willman sen sijaan nosti sen esille keskeisenä sosialistisena kysymyksenä sukupuolimoraalia käsittelevällä kirjoitussarjallaan. Hyttisen tulkinnan mukaan siveellisyyden käsite oli Willmanille poliittinen, koska sen avulla ylläpidettiin luokkajakoa. Willman vaatikin naisille samoja oikeuksia elää seksuaalisina olentoina kuin mitä miehillä oli.  Sukuvietti on luonnollinen, mutta porvarillinen yhteiskunta on järjestänyt naiset hierarkkisesti, eristänyt luokat toisistaan ja alistanut naiset miesten halujen tyydyttäjiksi. Ohjesääntöinen prostituutio tarkoitti yhteiskunnallista hyväksymistä tietyn ihmisryhmän seksuaaliselle riistolle, avaa Hyttinen Willmanin lehtikirjoituksia.

Lukija voi päätellä, että Willman on näkemyksissään jopa rohkeampi kuin myöhemmät työväenliikkeen kannanottajat, esimerkiksi 1930-luvun vasemmistointelligentsian naiset, jotka hekin puolustivat naisen seksuaalisuutta. Willmanin ohjelmaan kuului muun muassa vaatia naisten taloudellisen aseman parantamista jakamalla pääoma tasaisemmin luokkien ja sukupuolten välille. Prostituutiolaitos oli kumottava, valtion oli maksettava tukea avioliiton ulkopuolella syntyneille lapsille, lapsenmurhasta oli langetettava rangaistus myös lasten isälle, prostituoitujen asiakkaat oli leimattava rikollisiksi ja heidät tuli alistaa terveystarkastuksiin. Willman ehdotti kaukokatseisesti myös uuden puhuttelusanan laatimista, joka ei paljastaisi naisen siviilisäätyä. Vaikka hän uskoi sosialismiin naisen aseman parantajana, hän kuitenkin näki naiset ”proletariaatin proletariaattina, köyhälistön kurjalistona.”

Sivistyneistönainen välitilassa

Elsi Hyttisen luonnehdinnan mukaan Elvira Willmanin näytelmissä sosialistinainen kyseenalaistaa yksityisen ja julkisen rajan. Sivistyneistönainen työväenluokassa on luokkien väliin jäävä, ”kulttuurisella ei-kenenkään maalla” toimiva, ja hänen on itse luotava omat norminsa. Willman itse oli tällainen. Vallankumouksen vyöryssä -näytelmässä sosialistinaisen merkitys määrittyi hänen miehensä kautta, mutta Willman kamppaili itse paikkansa työläiskirjallisuuden kentällä. Tässä hänellä oli sivistyneistötaustastaan hyötyäkin. Hyttinen päättelee, että Willmanista saattoi tulla kirjailija nimenomaan siksi, että hän oli luokkastatukseltaan tarpeeksi korkealla. Tutkija painottaa sitä, että Willman kirjoitti nimenomaan sivistyneistönaisena – kuvaajan ja kuvattavan etäisyys on suuri hänen teksteissään. Sivistynyt nainen tarkkailee työväenluokkaa, mutta hierarkkista eroa kirjailija ei tee sivistyneistöammatin ja työläisammatin välille. Hyttinen tulkitsee Willmanin sivistyneistöpositiota gramscilaisittain orgaanisen intellektuellin näkökulmaksi. Tällöin intellektuelli on asettunut avoimesti toimimaan ryhmänsä jäsenenä.

Kiinnostava havainto Hyttisen tutkimuksessa on myös se, että Willman ei tuntenut erityisempää tarvetta oman sivistyneistöidentiteettinsä prosessointiin, toisin kuin seuraavien sukupolvien, etenkin maailmansotien välisen ajan sivistyneistöstä lähteneet vasemmistointellektuellit – kirjailijat ja toimittajat. Näihin työläiset myös suhtautuivat epäluuloisesti juuri heidän yhteiskunnallisen taustansa vuoksi. Eräs asiaa prosessoineista oli Raoul Palmgren.

Työläiskirjailija vai sivistyneistökäännynnäinen

Raoul Palmgrenin uraauurtavat työläiskirjailijatutkimukset ovat Elsi Hyttisen tutkimuksessa lähtötaso, johon hänen on pitänyt ottaa kantaa. Yksi pohdinnan aiheista on ollut, pitääkö sivistyneistöstä lähtöisin olleita kirjailijoita kutsua työläiskirjailijoiksi vai työväenkirjailijoiksi. Hyttinen päätyy luopumaan eron tekemisestä syntyperän perusteella ja käyttää käsitteitä synonyymeinä. Hänelle on syntyperää tärkeämpää se, että kamppailu työläiskirjailijaksi tulemiseksi tapahtuu työläiskirjallisuuden kentällä, johon kaikki osapuolet – kustantajat, kriitikot ja yleisö ovat kiinnittyneet ja jossa kirjailija saavuttaa työläiskirjailijan statuksen. Hyttinen ei usko, että syntyperällä on vaikutusta estetiikkaan tekstejä kirjoitettaessa.

Olisiko niin, että Palmgrenin tapaan tehdä ero syntyperän perusteella vaikutti toisaalta kiinnostus hänen omina opiskeluvuosinaan 1930-luvulla vahvassa nousussa olleeseen sosiologiaan ja toisaalta omiin karvaisiin kokemuksiin työväenliikkeesä ei-työläistaustaisena. Palmgrenin käyttämä sivsityneistökäännynnäisen käsite viittaa myös voimakkaan maailmankatsomuksellisen murroksen kokemiseen marxilaisuuden omaksumisvaiheessa, mikä 1930-lukulaisille oli ominaista, mutta vierasta 1900-luvun alun sivistyneistöstä tulleille naispuolisille työläiskirjailijoille. Tilanne työväenkulttuurin kentällä oli toinen 1900- luvun alussa, kun toiminnan johtoon asettuivat monet sivistyneistöstä tulleet. Pientä epäluuloa sai tosin Willmankin kokea sosialidemokraattisen puoleen taholta. Puolue ei halunnut asettaa häntä eduskuntavaaliehdokkaaksi vuoden 1906 vaaleissa.

Lisäksi Hyttinen löytää Willmanin elämästä muitakin seikkoja, jotka usein yhdistetään intellektuelliproblematiikkaan – esimerkiksi poliittisen häälynnän erilaisten aatteiden välillä ja sen, että kirjailija oli liiaksi kiinnostunut yksilöiden tragedioista ja deterministisistä kurjuuden kohtaloista ollakseen tyylipuhdas työläiskirjailija. Mutta ehkä juuri samat piirteet, tekstien rohkeus ja rajuus saivat aikaan sen, että Willmanista tuli tärkeä vaikuttaja myöhemmille työläiskirjallisuuden kentällä vaikuttaneille.

1900-luvun alun erityisluonteen havaitseminen on ylipäätään tärkeä pitää mielessä Willmanin kirjailijuuden ymmärtämiseksi. Elsi Hyttinen painottaa sitä, että työväenkulttuurin kenttä oli vasta syntymässä. Samaan aikaan kun ensimmäiset työläiskirjailijat kirjoittivat teoksiaan, luotiin myös työväenkirjallisuuden kentän normeja ja sisältöjä. Työväenkulttuuria ei ymmärretty keinoksi kohota yhteiskunnan hierarkiassa ylöspäin vaan takana oli ajatus, että kulttuuri kuului myös työväenluokalle. Työväenluokkaa kutsuttiin yleisöksi, sen toivottiin tiedostavan oma asemansa ja voimansa kulttuurin avulla, Hyttinen kirjoittaa. Prosessi jatkui, ja 1930-luvulla Raoul Palmgren kumppaneineen aloitti kulttuurin kansallistamisen työväenluokan käytettäväksi, kuten esimerkiksi Suuresta linjasta voi lukea. Kiinnostavaa on, että jo ennen häntä Willman etsi Kalevalasta virikkeitä työväenjohtajan ideaalille – puhdasmieliselle ja sitoutuneelle. Kalevalasta tulikin yksi työväenkulttuuriin siirrettävä elementti.

Monenlaisille lukijoille

Elsi Hyttisen persoonallista, rohkeaa ja varmaotteista väitöskirjaa voi lukea monella tavalla. Olen avannut sitä työväenkulttuurin, työväenkirjallisuuden ja työväenhistorian näkökulmasta ja painottanut tutkimuksen monia kontekstikehiä. Positioni on ollut kulttuurihistorioitsijan, ja olen esitellyt tutkimuksesta niitä puolia, joissa kirjallisuuden- kulttuurin-  ja historiantutkija jakavat yhteisiä intressejä. Työläisnaisia ja työläisnaiskirjailijoita tutkitaan muuallakin. Keskusteluhteyttä voisi jatkossa löytyä esimerkiksi Kirsti Salmi-Niklanderin, Elina Kataisen ja Jaana Torninoja-Latolan tutkimuksiin ja artikkeleihin.

Kirjallisuustieteellinen tutkimus voi inspiroida historiantutkijaa esimerkiksi tekstianalyysin mahdollisuuksilla. Hyttisen tutkimus osoittaakin, miten jokainen tutkija on selkeästi kiinni oman aikansa teoreettis-metodisissa keskusteluissa. Siinä, missä Palmgren tulkitsi Willmanin erään näytelmän yksilön ensimmäisen persoonan käytön suoraviivaisesti osoitukseksi omaelämäkerrallisuudesta, näkee Hyttinen hienovireisempiä tulkintamahdollisuuksia – ne voivat olla myös fiktiivisen tekstin monimerkityksisiä halkeamia. Lukija oppii paljon laajasti asioihin perehtyneeltä tutkijalta. Esimerkiksi Hyttisen esittelemät käsitteet ”arkistokuume” – Derridan näkemyksin ja ”anekdootti” – Barthesin biografeemin merkityksin ymmärrettyinä ovat tärkeitä oivalluksia yksilöä tutkittaessa.

Hyttisen vahvasti teoreettinen kirjoitusote kiinnostaa varmasti myös naistutkimusta seuraavia. Queer -feministinen lähestymistapa, jossa hän etsii tekstissä piileviä, marginaalin ja keskiön tuottamiseen käytettyjä mekanismeja, avaa näkymän 1900-luvun suomalaiseen yhteiskuntaan. Siinä heteroseksuaalinen normi ja luokka-ero ovat vallitsevia, ja niitä murtavat voimat ovat marginaalissa. Voidaanko kysyä, onko muutoksen mahdollisuus niissä kuitenkin jo orastamassa. Hyttinen nostaa esiin brittiläisen kulttuurimaterialismin ja Raymond Williamsin, jonka mukaan vallitsevat, jäänteenomaiset ja orastavat kulttuurimuodostelmat käyvät jatkuvaa kamppailua keskenään. Tässä kamppailussa myös kirjallisuuden representaatiot jäsentävät ja merkityksellistävät ihmisille maailmaa heidän ympärillään ja vievät eteenpäin ajatusta muutoksen mahdollisuudesta.

Hanne Koivisto

Elsi Hyttinen: Kovaa työtä ja kohtalon oikkuja. Elvira Willmanin kamppailu työläiskirjallisuuden tekijyydestä vuosisadanvaihteen Suomessa. (Luettavissa ja ladattavissa pdf:nä)

Posted in Kirja-arvostelut, Kirjat | Kommentit pois päältä artikkelissa Elvira Willman työväen kirjallisuuden ja kulttuurin kentällä

Sami Suodenjoki: Sosialismi tuli murroksittain

Hannu Soikkanen: Sosialismin tulo Suomeen. Ensimmäisen yksikamarisen eduskunnan vaaleihin asti. Werner Söderström, Porvoo 1961. 448 s. + kartta.

Yli puoli vuosisataa sitten ilmestynyt Hannu Soikkasen Sosialismin tulo Suomeen on edelleen ylittämätön perusteos suomalaisen työväenliikkeen varhaisvaiheista. Soikkasen väitöskirjan tulkinnat ovat ajan saatossa osoittautuneet niin kestäviksi, ettei kukaan toinen tutkija ole uskaltautunut vakavasti haastamaan hänen rakentamaansa kuvaa sosialismin läpimurrosta 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun Suomessa.

Kun Soikkasen väitöskirja julkaistiin vuonna 1961, ravisteli yhteiskunnallisen ilmapiirin muutos näkyvästi suomalaista historiankirjoitusta. Väinö Linna oli vastikään ilmestyneissä Täällä Pohjantähden alla -romaaneissaan (1959, 1960, 1962) heittänyt historioitsijoille haasteen luodatessaan suomalaisen torpparikysymyksen kärjistymistä ja kansakunnan ajautumista sisällissotaan. Historioitsijoista haasteeseen vastasi Viljo Rasila torpparitutkimuksellaan (1961) mutta myös Soikkanen, jonka tutkimus itse asiassa käy kiintoisaa vuoropuhelua Linnan ja Rasilan historiantulkintojen kanssa eritellessään torpparien roolia työväenliikkeessä ja sosialismin vetovoimaa ruohonjuuritasolla.

Soikkanen saattoi tukeutua tulkinnassaan myös varhaisempiin esikuviin, kuten vuonna 1912 julkaistuun Jaakko Forsmanin tutkielmaan Mistä syystä sosialismi levisi Suomen maalaisväestön keskuuteen? Jo Forsman painotti, ettei työväenliikkeen vetovoimaa voinut selittää ylimalkaisesti sosialistien häpeilemättömällä agitaatiolla tai maalaisväestön sivistymättömyydellä. Hänen mukaansa sosialismin leviämisen edellytyksinä olivat pikemminkin venäläistämistoimien aiheuttama esivaltauskollisuuden rapautuminen 1900-luvun taitteen routavuosina sekä maatalouden kaupallistumisen syventämä luokkajako.
Toisen selkänojan Soikkaselle tarjosi Y. K. Laineen 1940-luvulla kirjoittama Suomen poliittisen työväenliikkeen historia -trilogia. Laineen teossarja edustaa tosin lähinnä työväenliikkeen kärkiryhmään keskittyvää poliittista tapahtumahistoriaa, kun taas Soikkasen tutkimuksen näkökulma on huomattavasti laajempi. Poliittisen historian ohella Soikkanen lähestyy työväenliikkeen leviämistä myös vahvasti aate- ja sosiaalihistoriallisesta vinkkelistä. Työväenpuolueen kärkiryhmän ohella Soikkanen luotaa laajasti liikkeen kenttätasoa sekä huomioi ammattiyhdistysliikkeen ja työväen kulttuuritoiminnan. Liikkeen ulottuvuuksista oikeastaan vain osuustoiminta jää Soikkaselta käsittelemättä.

Soikkasen erityisenä ansiona on se, että hän ilmeisen tietoisesti välttää tarkastelemasta työväenliikkeen varhaisvaihetta vuoden 1918 tirkistysaukosta. Toisin kuin monet muut tutkijat, hän ei siis tulkitse 1900-luvun alkuvuosien tapahtumia enteinä sisällissodan väkivaltaisuuksista. Tutkimus päättyy sosiaalidemokraattien menestykseen vuoden 1907 eduskuntavaaleissa eli tilanteeseen, jossa ajautuminen veriseen sisällissotaan näytti kaikkea muuta kuin vääjäämättömältä vaihtoehdolta.

Kansansivistystyö ja ”wrightiläisyys” sosialismin pohjustajina

Soikkasen teos jakautuu viiteen lukuun, jotka ovat keskenään väljästi kronologisessa järjestyksessä. Periodisoinnin rajapyykkeinä ovat vakiintuneeseen tapaan työväenpuolueen perustaminen 1899, suurlakko 1905 ja eduskuntavaalit 1907.

Teoksen ensimmäinen luku on taustoittava. Se hahmottaa yhteiskunnallista ja henkistä maaperää 1800-luvun lopun Suomessa. Soikkanen käy läpi elinkeinorakenteen, vanhan sääty-yhteiskunnan ja uskonnollisuuden, liberalismin sekä kielikysymyksen vaikutusta suomalaisen yhteiskunnan kehitykseen. Huomioiduksi tulee myös 1800-luvun loppupuolen kirjallisen realismin merkitys sääty-yhteiskuntaan kohdistuneen kritiikin ja työväenkysymyksen esiin nostamisessa.

Taustoittavaan lukuun Soikkanen sijoittaa myös ns. wrightiläisen työväenliikkeen levittäytymisen Suomeen 1880-luvulta alkaen. Wrightiläisyys sai nimensä tehtailija Viktor Julius von Wrightin mukaan ja viittasi säätyläisten käynnistämiin työväenyhdistyksiin, jotka oli tarkoitettu työnantajien ja työläisten yhteisiksi järjestöiksi. Soikkanen tulkitsee wrightiläisen kauden työväenyhdistykset selvästi erillisiksi sosialistisesta järjestäytymisestä. Hän kuitenkin korostaa, että vaikka wrightiläisen liikkeen henkisten johtajien tarkoitus oli estää sosialismin juurtuminen Suomeen, liikkeen muodostama organisaatio ja sen esiin nostamat yhteiskunnalliset kysymykset rakensivat osaltaan perustaa sosialismin leviämiselle. Soikkasen tulkinnassa wrightiläisyys näyttäytyy tosin ehkä yhtenäisempänä ”liikkeenä” kuin se todellisuudessa olikaan. Voi nimittäin kysyä, missä määrin lukuisat 1880–1890-luvuilla perustetut paikalliset työväenyhdistykset itse asiassa jakoivat samat aatteelliset lähtökohdat tai yhdenmukaisen jäsenrakenteen.

Soikkanen nostaa keskeisiksi 1800-luvun lopun yhteiskunnallisen murroksen taustavoimiksi kansakoulun ja kansansivistystyön, joka kohdistui erityisesti maaseutuväestöön. Tämä sivistystyö jatkui myös venäläistämiskaudella, jolloin kansanvalistajat katkoivat siipiä torppariväestön keskuudessa levinneiltä maanjakohuhuilta. Viitatessaan maanjakohuhuihin Soikkanen uusintaa tulkintaa, jonka mukaan huhut olivat venäläishallinnon aktiivisesti levittämiä (s. 21). Tämä tulkinnan perustana on sivistyneistön vuodesta 1899 alkaen aktiivisesti levittämä ”vastahuhu”, jolla pyrittiin tukahduttamaan maanjakohuhut (ks. Peltonen 1992, 263.). Sivistyneistön vastahuhu omaksuttiin laajasti totena myös suomalaisessa historiankirjoituksessa, vaikka väitteelle kenraalikuvernööri Bobrikovin hallinnon aktiivisesta pyrkimyksestä lietsoa huhuja ei löydy näyttöä muista lähteistä. Väitettä ovat toistaneet monet tutkijat Soikkasen jälkeenkin. Soikkasen väitöskirjan kanssa samana vuonna ilmestyneessä Rasilan torpparitutkimuksessa kuitenkin jo kyseenalaistetaan sivistyneistön levittämä tulkinta ja perustellaan maanjakohuhujen leviämistä enemmän tilattoman väestön omilla poliittisilla motiiveilla. Maanjakohuhujen rooli työväenliikkeen leviämisessä olisi antanut Soikkaselle mahdollisuuksia syvempäänkin pohdiskeluun. Vaikka työväenliikkeen johto tuomitsi huhut yhtä kärkkäästi kuin sivistyneistö, liikkeen agitaattorit epäilemättä osasivat hyödyntää tilattoman väestön maanjakotoiveita tehokkaasti puhunnassaan.

Sosialismin leviäminen ulkomailta Suomeen ja kärkiryhmästä kentälle

Marxilaisen sosialismin opit ja niiden väylät ulkomailta Suomen nousevat polttopisteeseen teoksen toisessa pääluvussa. Soikkanen korostaa suomalaisen työväenliikkeen kärkiryhmän ammentaneen tietonsa sosialismista etupäässä Karl Kautskyn Erfurtin ohjelmasta. Saksan ohella aatteellisten vaikutteiden tärkein tulosuunta oli Skandinavia, mutta Soikkanen viittaa myös eräiden suomalaisten työväenjohtajien Pietarista saamiin aatteellisiin herätteisiin.

Kolmas luku puolestaan keskittyy suomalaisessa työväenliikkeessä 1890-luvulla tapahtuneeseen aatteelliseen murrokseen. Wrightiläisyys väistyi työväenyhdistyksissä radikaalimpien aatteiden tieltä, ja radikalisoituminen johti Suomen työväenpuolueen syntyyn vuonna 1899. Radikalisoitumista kuvatessaan Soikkanen esittelee samalla varhaisen työväenliikkeen kärkiryhmää, joka koostui lähinnä suurimpien työväenyhdistysten johtohahmoista ja työväenlehtien toimittajista. Jo 1890-luvulla liikkeen eturiviin nousivat esimerkiksi Matti Kurikka ja Eetu Salin, joiden aatteellisia ja taktisia valintoja seurataan ansiokkaasti teoksen myöhemmissä luvuissa.

Neljäs pääluku ”Suurlakkoa kohti” syventyy marxilaisuuden leviämiseen suomalaisen työväenliikkeen kärkiryhmässä ja kenttätasolla 1900-luvun ensi vuosina. Tarkastelukohteina ovat sosialismin sovellutukset eri elämänalueille, kuten maatalouteen ja uskontoon. Lisäksi luvussa luodataan lehdistön, kirjallisuuden, suullisen agitaation ja kuulopuheiden roolia työväenaatteen leviämisessä. Näiden teemojen käsittelyä on myöhemmin jatkanut Jari Ehrnrooth (1992) polemiikkia herättäneessä väitöskirjassaan vallankumousoppien välittymisestä Suomen työväenliikkeessä.

Soikkasen tapa rakentaa kertomuksensa tuo selkeästi esiin, että sosialismia ei suinkaan yksinkertaisesti omaksuttu Suomessa ulkomaisten mallien mukaan. Päinvastoin, työväenjohtajat ensin omaksuivat omilla ehdoillaan ulkomaisten teoreetikkojen näkemyksiä ja sitten muokkasivat niitä paikallisiin oloihin sopiviksi.

Työväenjohtajat olivat esimerkiksi hyvin tietoisia työväenliikkeen potentiaalisen kannattajakunnan uskonnollisesta vakaumuksesta, minkä vuoksi sosialismin teoreetikkojen kirkko- ja uskontokritiikki hiipi Suomen työväenpuolueen puolueohjelmiin vähitellen ja varsin peitellysti.

Yhtä vaikeaa oli sovittaa pientilavaltaiseen Suomeen sosialismin teorioita maatalouskysymyksen ratkaisusta. Puhe yhteisomisteisiin suurtiloihin siirtymisestä vetosi huonosti maannälkäisiin tilattomiin, joiden tukeen kohoaminen joukkoliikkeeksi vääjäämättä perustui.

Ongelmallista oli myös marxilaiseen sosialismiin liittynyt kansallisuuden arvon kieltäminen. Monien suomalaisen työväenliikkeen johtajien ajatteluun vaikutti vahvasti fennomanian perintö, minkä vuoksi 1900-luvun alun venäläistämistoimet kuohuttivat heitä yhtä paljon kuin porvarillista sivistyneistöä. Tästä seurasi ”tarve saattaa kansallisuusaate ja sosialismi sopusointuun” (s. 133). Ylipäänsä suhde kansallisuusaatteeseen aiheutti työväenliikkeessä jatkuvaa ja kiivasta rajankäyntiä, joka jatkui pitkään Soikkasen tarkastelujakson jälkeenkin.

Kärkiryhmän aatteellisten pohdintojen ja suuntariitojen ohella Soikkanen hahmottaa sitä, millaiseksi sosialismi miellettiin kenttätasolla. Tässä hän nojautuu ajoittain suppeaan lähdeaineistoon, kuten puoluekokousedustajien puheisiin tai poimintoihin sanomalehdistä ja paikallisyhdistysten pöytäkirjoista. Esimerkiksi väite, että ”maatalousympäristössä annettiin sosialismille lähinnä maaomaisuuden uudelleenjakoa koskeva sisältö” (s. 391), vaatisi vahvistuksekseen paljon kattavampaa lähdeaineistoa kuin Soikkasen teos kykenee tarjoilemaan. Tätäkään tulkintaa ei silti voi pitää vääränä. Päinvastoin, oma tutkimukseni työväenliikkeen läpimurrosta Urjalassa vahvistaa Soikkasen näkemyksiä maanjakotoiveista maalaistyöväestön organisoitumisen kimmokkeena (Suodenjoki 2010, 147–151, 213–215).

Suurlakkomurros ja työväenliikkeen suhde väkivaltaan

Viimeisessä pääluvussaan Soikkanen syventyy sosialismin lopulliseen läpilyöntiin vuoden 1905 suurlakon ja ensimmäisten eduskuntavaalien välisenä ajanjaksona. Painopisteinä ovat työväestön massiivinen mobilisaatio ja yhteiskunnallinen kuohunta, joka ilmeni lakkoina, kaartinmuodostuksena ja jopa väkivaltaisena toimintana.

Antti Kujala (1989, 300) kritisoi Soikkasta siitä, että tämä ei konkretisoi riittävästi käsitystään työväenliikkeen vallankumouksellisuudesta ja väkivallasta vuosina 1905–1907. Hänen mukaansa Soikkaselta jää myös täsmentämättä, millaisia suomalaisten sosiaalidemokraattien konkreettiset yhteydet venäläisiin vallankumouksellisiin olivat suurlakon jälkeen ja millaiseen maaperään Venäjältä saadut vaikutteet oikeastaan lankesivat suomalaisessa työväenliikkeessä. Omassa tutkimuksessaan Kujala syventääkin ansiokkaasti juuri työväenliikkeen maanalaista puolta. Soikkasen puolustukseksi voi kuitenkin todeta, että väkivaltainen aktivismi muodosti vain ohuen juonteen työväenliikkeen koko toiminnassa, joka suurlakon jälkeen kiertyi yhä selvemmin eduskuntavaalien ympärille.

Soikkasen teos päättyy luontevasti ensimmäisiin eduskuntavaaleihin, joissa sosialistit yllättivät itsensäkin menestyksellään. Erityishuomiota Soikkanen kiinnittää vaaleja edeltäneeseen uudentyyppiseen vaalitaisteluun sekä sosialistien vaalikannatukseen maan eri alueilla ja eri väestöryhmien piirissä. Tähän osioon tutustuminen hyödyttää etenkin paikallishistorian kirjoittajia ja muita kotiseutuhistoriasta kiinnostuneita, jotka pohtivat syitä yksittäisen paikkakunnan tai alueen äänestyskäyttäytymiselle.

Viittauskohde myös uusimmassa tutkimuksessa

Soikkasen teoksen kestävyydestä kertoo se, että siihen viitataan yhä lähes poikkeuksetta varhaista työväenliikettä käsittelevässä tutkimuksessa. Teokseen tukeutuvat sujuvasti esimerkiksi uudet tutkimukset suurlakosta työväenliikkeen teosofisista virtauksista ja amerikansuomalaisen ja suomalaisen työväenliikkeen yhteyksistä (Pollari 2012; Pollari 2009) sekä työväenagitaatiosta suullisena performanssina (Rajavuori 2012). Soikkasen tulkinnat loivat keskeisen perustan myös omalle syväporaukselleni työväestön paikallistason järjestäytymiseen (Suodenjoki 2010). Vain harvoin Soikkasen klassikko tuntuu antavan uuden polven tutkijoille aihetta perustavanlaatuiseen kritiikkiin, sillä myöhemmät tutkimukset ovat pikemminkin täsmentäneet Soikkasen tulkintoja ja tuoneet lisää todistusaineistoa niiden tueksi kuin olennaisesti muuttaneet niitä.

Mikä parasta, Soikkasen teos on nyt saatavilla helpommin kuin koskaan, sillä se on avoimesti luettavana Helsingin yliopiston digitaalisessa julkaisuarkistossa (http://helda.helsinki.fi/handle/10138/17389). Työväenliikkeen varhaisvaiheita käsitellään opinnäytteissä ja tietokirjoissa siten tulevaisuudessakin Soikkasen viitoittamana.

Kirjallisuutta

Ehrnrooth, Jari, Sanan vallassa, vihan voimalla. Sosialistiset vallankumousopit ja niiden vaikutus Suomen työväenliikkeessä 1905–1914. Suomen Historiallinen Seura, Helsinki 1992.
Kujala, Antti, Vallankumous ja kansallinen itsemääräämisoikeus. Venäjän sosialistiset puolueet ja suomalainen radikalismi vuosisadan alussa. Suomen Historiallinen Seura, Helsinki 1989.
Laine, Y. K., Suomen poliittisen työväenliikkeen historia I–III. Tammi, Helsinki 1946.
Linna, Väinö, Täällä Pohjantähden alla I­–III. WSOY, Helsinki 1959, 1960, 1962.
Peltonen, Matti, Talolliset ja torpparit. Vuosisadan vaihteen maatalouskysymys Suomessa. Suomen Historiallinen Seura, Helsinki 1992.
Pollari, Mikko, Vihan ja sovun sosialistit. Teoksessa Anu-Hanna Anttila et al., Kuriton kansa. Poliittinen mielikuvitus vuoden 1905 suurlakon ajan Suomessa. Vastapaino, Tampere 2009, 81–109.
Pollari, Mikko, Teosofia ja 1900-luvun alun suomalaisen ja amerikansuomalaisen työväenliikkeen transatlanttiset yhteydet. Teoksessa Sakari Saaritsa & Kirsi Hänninen (toim.), Työväestö maahanmuuttajana. Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura, Tampere 2012, 46–69.
Rajavuori, Anna, Sosialistiagitaattorit villitysmatkoilla. Suullinen performanssi historiantutkimuksen kohteena. Elore 19(2)/2012, 181–193.
Rasila, Viljo, Suomen torpparikysymys vuoteen 1909. Suomen Historiallinen Seura, Helsinki 1961.
Suodenjoki, Sami, Kuriton suutari ja kiistämisen rajat. Työväenliikkeen läpimurto hämäläisessä maalaisyhteisössä 1899–1909. SKS, Helsinki 2010.

Klassikko -sarjan edelliset blogikirjoitukset:

1.  Matti Hannikainen: Työväentutkimuksen klassikot puntarissa

2. Sakari Saaritsa: Laskevan työläisen kysymyksiä

3. Eija Stark: Suomalaisen työläisen maalaiset juuret

4. Kati Launis: Joukkosydän – työväenkirjallisuuden ohittamaton klassikko

Posted in Klassikot | Kommentit pois päältä artikkelissa Sami Suodenjoki: Sosialismi tuli murroksittain

History of History Workshop

History Workshop Online (HWO) sivustolla on avattu virtuaalinäyttely liikkeen 45-vuotisesta historiasta, History of History Workshop.

Tässä pari historialiikkeen luonnehdintaa itsestään ja sidonnaisuuksistaan:

History Workshops were annual forums held between 1967 and 1994. They were devoted to the study and development of ‘history from below’ for use as a weapon in left-wing political campaigns.

History Workshop was a popular movement for the democratisation of History which flourished in Britain from the late 1960s to the mid 1980s (with sporadic activity continuing into the 1990s). It emerged from Ruskin College Oxford where Raphael Samuel, the movement’s initiator and presiding spirit, taught history for many decades.

HWO-sivuston verkkonäyttelyssä esitellään lyhyesti kaikki vuosittaiset konferenssit ja niistä tehdyt julkaisut vuosilta 1967-1994 sekä julkaistut pamfletit (History Workshop Pamphlets) 1-13  luettavina ja ladattavina pdf:nä.

HWO-sivuilta löytyy myös paljon muuta mielenkiintoista:

Posted in Lehdet, Näyttelyt, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa History of History Workshop

Kansainvälinen työväenhistorian konferenssi Linzissä 13.–15.9.2012

Työväen Arkiston erikoistutkija Marjaliisa Hentilä edusti seuraa  Linzin konfrenssissa. Tässä hänen raporttinsa, joka on julkaistu aiemmin myös Työväentutkimus 2012 vuosikirjassa:

Jo 48. kerran järjestettiin Itävallan Linzissä kansainvälinen työväen- ja sosiaalihistorian konferenssi. Suomesta kaksi tahoa on tämän vuosittaisen tapahtuman jäseniä, Työväen Arkisto ja Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura. Pääosin Itävallan ammattiyhdistysliikkeen rahoittaman konferenssin teema oli ”Interventiot. Työväenliikkeen vaikutus sosiaaliseen ja kulttuuriseen kehitykseen”. Osallistujia oli yli 60 henkeä kaikista maanosista. Konferenssiohjelma, ITH Newsletter vol 48/3 (August 2012)

Konferenssin pääalustaja oli viime vuonna edesmenneen prof. Klaus Tenfelden seuraaja, prof. Stefan Berger. Hän johtaa Bochumin yliopiston sosiaalisten liikkeiden instituuttia ja Ruhrin alueen historiataloa, jossa instituutti sijaitsee. Berger on tehnyt tutkijanuransa Englannissa. Hänen tutkimusaiheitaan ovat työväen- ja sosiaalihistorian ohella nationalismi ja kansallinen identiteetti. Tutkimusaiheidensa puitteissa Berger on ollut mukana Suomen Kirjallisuuden Seuran vetämässä tutkimushankkeessa ja vieraillut myös Suomessa.

Esitelmissä työväenliikettä käsiteltiin vahvana sosiaalisia uudistuksia ja tasa-arvoa ajavana poliittisena liikkeenä ja kulttuuriliikkeenä. Kunnallisen äänioikeuden saatuaan sosialistit asettivat eri mantereiden kaupungeissa samanlaisia tavoitteita työlleen 1890–1920-luvuilla: työväenasuntojen, koulujen ja kirjastojen rakentamista sekä julkisen liikenteen edistämistä. Kunnallissosialismi on tutkimuksessa vähän tutkittu aihe. Kunnallinen äänioikeus saatiin yleensä myöhemmin kuin valtiollinen. Työväenliikkeen varhaiset sosiaaliset ja kulttuuriset ihanteet ja hyvinvointivaltion perusteet toteutuivat kansallisella tasolla kuitenkin vain Euroopassa. Alustuksissa Euroopan sosiokulttuurisen kehityksen kahta piirrettä, hyvinvointivaltion saavuttamista ja tasa-arvoista koulutusta pidettiin työväenliikkeen suurina tavoitteina ja saavutuksina. Ne ovat saavutuksia, jotka selvästi tänä päivänä erottavat Euroopan muista mantereista.

Työväenliikkeen ristiriitainen päämäärä on aina ollut kouluttaa jäseniään pois työväenluokasta. Kansainvälinen huomio oli, että työväenjohtoisissa maissa työväenliikkeen oman koulutustoiminnan tarve on vähentynyt. Kuten Suomessa myös muualla Euroopassa työväenliikkeen omien koulujen, elokuvien tai kirjastojen merkitys työläisten kouluttamisessa on vähentynyt, kun muu julkinen koulutus on lisääntynyt.

Ensi vuoden konferenssin teema on Towards a Global History of Domestic Workers and Caregivers. Uutta konferenssissa on, että sen osana tulee olemaan tästä aiheesta väitöskirjaa tekevien sessio. Lisätietoja, mm CFP: www.ith.or.at Newsletter

Marjaliisa Hentilä
Erikoistutkija, Työväen Arkisto

 

Posted in Seminaarit | Kommentit pois päältä artikkelissa Kansainvälinen työväenhistorian konferenssi Linzissä 13.–15.9.2012

Työväki maahanmuuttajana: amerikansiirtolaisten erilaisia vaiheita kirjakahvilassa 13.12.2012

Millaista oli amerikansuomalaisten elämä 1900-luvun taitteessa? Millaisia olivat siirtolaisten arki ja aatteet? Professori Markku Kangaspuro (Helsingin yliopisto, Aleksanteri-instituutti) ja Ulla Aatsinki (Jyväskylän yliopisto) keskustelevat Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuran uusimman vuosikirjan Työväki maahanmuuttajana (Väki voimakas 25, 2012) pohjalta. Keskustelua vetää dosentti Marjatta Rahikainen.

Keskustelun jälkeen esitetään Kelly Saxbegin draamadokumentti Under the Red Star (2011, 79 min), joka kertoo suomalaisten siirtolaisten elämästä Kanadassa 1900-luvun alussa.

Tervetuloa Työväenliikkeen kirjastoon
Sörnäisten rantatie 25 A 1, torstaina 13.12. 2012 klo 17.30!

Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta: Tilaisuuden Facebook -sivu

Posted in Elokuvat, Kirjat, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Työväki maahanmuuttajana: amerikansiirtolaisten erilaisia vaiheita kirjakahvilassa 13.12.2012

Kössi Kaatra 130 vuotta

Alla oleva esitelmä on pidetty Työväenkirjallisuuden päivillä Tampereella, Työväenmuseo Werstaalla, 1.9.2012. Kolmannen kerran järjestettävän tapahtuman teemana oli tänä vuonna ”Sukupolvien kynänjälki”. Tästä syystä mukana olivat myös työväenkirjallisuuden klassikot, heidän joukossaan Kössi Kaatra, jonka syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 130 vuotta.

Kati Launis

Kössi Kaatra 130 vuotta

Esitelmäni kohteena on runoilija Kössi Kaatra, joka, kuten äsken kuulimme ja näimme Pispalan teatterin esittämänä, luki ”Punaisen julistuksen” Tampereen Raatihuoneen parvekkeelta 1. marraskuuta 1905. Kaatra oli tiukasti mukana lakkovuoden mullistavissa tapahtumissa, joita hän myöhemmin kuvasi runoissaan – yhteiskunta oli Kaatran sanoin tuolloin, vuonna 1905, täysin ”mullinmallin” ja sekasorron vallassa, elettiin ”pohjakerrosten aikaa”, kuten hän kirjoittaa runossaan ”Uudistusten aikana” vuonna 1906.

Kössi Kaatra oli tuolloin 23-vuotias tamperelainen runoilijanalku ja itse asiassa nimeltään vielä Kössi Lindström, tai, kuten virallinen nimi kuului, Gustaf Adolf Lindström. Hän virallisti nimekseen aiemman taiteilijanimensä Kössi Kaatran vuosi suurlakon jälkeen, vuonna 1906. Vanhan työväenliikkeen tunnetuimpiin kuuluva, liikkeen hovirunoilijaksikin kutsuttu runoilija Kaatra oli nyt virallisesti syntynyt.

Vuonna 1905 Kaatralla oli jo nimeä työväenliikkeessä sekä runoilijana että lausujana – tuskin häntä muuten olisi julistuksen lukijaksi valittukaan. Hän oli julkaissut runoja työväenlehdistössä. Lisäksi häneltä oli jo ennen lakkoa ilmestynyt kolme runokokoelmaa: Kynnyksellä (1903), Elämästä (1904) ja Runoja (1905).  Suurlakko merkitsi Kaatralle, kuten monelle muullekin vanhan työväenliikkeen runoilijalle, taitekohtaa paitsi poliittisesti myös kirjoittajana. Lakon jälkeisessä aatteellisessa innostuksessa runoja alkoi tulvia työväenliikkeen suurimpaan kustantamoon ”Työväen Sanomalehti Osakeyhtiöön”. Tutkija Aimo Roininen on laskenut, että sisällissodan kynnyksellä työväenkirjailijoita oli noin puolitoista sataa, ja heistä noin puolet julkaisi omia teoksia. Kaatra oli yksi heistä, rinnallaan muun muassa sellaisia kirjailijoita kuin Hilja Liinamaa-Pärssinen, Kössi Ahmala, Elviira Willman, Kondar Lehtimäki ja monia monia muita.

Luon esitelmässäni katseen Kaatran elämään ja tuotantoon sekä siihen, miten rutiköyhälle tamperelaiselle työläispojalle aukeni terävän kynänkäytön avaamana väylä tunnetun runoilijan ja lehtimiehen asemaan. Kirjailijaan voi tarkemmin tutustua lukemalla esimerkiksi Armas Äikiän (Laulaja tulivuoren juurella : Kössi Kaatran elämä ja työ, Kustannus Oy Yhteistyö 1962) tai Hannu Niklanderin (Kössi Kaatran elämää ja lohjalaisvaiheita : 100-vuotisjulkaisu. Lohjan kotis.y. 1982) kirjoittamia Kaatra-elämäkertoja tai – täällä kirjallisuuspäivilläkin näkyvästi esillä olevan – Raoul Palmgrenin kirjoittamaa, varsin kattavaa Kaatra-lukua teoksessa Joukkosydän. Vanhan työväenliikkeemme kaunokirjallisuus I (1966).

Kaatran elämästä ja tuotannosta

Kössi Kaatrasta on erityisen tärkeä puhua juuri tänään ja juuri täällä kahdestakin syystä: hän kuuluu vanhan työväenliikkeen tunnetuihin kirjailijanimiin – on siis yksi lenkki siinä sukupolvien ketjussa, jota täällä hahmotetaan – ja toisekseen hän eli ja vaikutti monissa vaiheissaan Tampereella. Hannu Niklander viittaa lyhyessä elämäkerrassa Kaatraan tamperelaisen kirjailijakoulukunnan ensimmäisenä edustajana. Niklanderin mukaan tamperelaiskirjallisuuteen kuuluu sanomisen selkeys ja arjesta nouseva, työväenaiheinen sisältö. Tässä mielessä Kaatraa voi hänen mielestään pitää jopa ensimmäisenä tamperelaiskirjailijana.

Kössi Kaatra ei kuitenkaan ollut syntyjään tamperelainen. Hän syntyi Lohjalla marraskuussa 1882, pikkukauppias Lindströmin perheeseen. Isä oli kärsinyt tuolloin jo vararikon ja alkoholisoitunut, ja perhettä piti pystyssä uskovainen, tomera äiti.

Kössi Kaatran syntyessä perheellä ei ollut vakinaista asuinpaikkaa. Kaatra kuvaa näitä elämänsä alkuvaiheita omaelämäkerrallisessa romaanissaan Äiti ja poika. Kuvaus köyhäinkorttelista (1924, Hki: Työ). Äiti ja poika on yksi omista suosikeistani Kaatran tuotannon joukossa, viehättävä muisteluteos, johon palaan puheenvuoroni kuluessa useasti. Kaatra luo siinä katseen 1900-luvun alun kovassa liikkeessä olevaan Suomeen, työväenluokan syntyyn, omaan kirjailijaksi tuloonsa ja erityisesti, kuten otsikkokin kertoo, äiti-suhteeseensa. Äidin muistolle kirja on myös omistettu. Äiti ja poika alkaa seuraavalla tavalla:

Kun äidin raskaana velvollisuutena oli synnyttää kuopuspoikansa kivulla, ei perheellä ollut mitään kotia. Isän syntymäkodissa, missä kuopukselle lahjoitettiin henki, ei ollut paljon tilaa, vielä vähemmän arvattavasti sukulaisille, jotka kiersivät maata ja mannerta ja laittoivat lapsia, vaikkei heillä ollut mihin päänsä  kallistaisivat. Ja niin syntyi kuopus kovin huonon tähden alla, kodittomuuden ja turvattomuuden tähden, ja se lähti heitä seuraamaan miten yrittivätkin uurastaa, miten yrittivätkään potkia tutkainta vastaan. (Äiti ja poika, 5.)

1890-luvulla perhe muutti Tampereelle. Näihin aikoihin isä kuoli, ja Kössi-poika joutui olemaan yhtämittaisesti töissä. Hän toimi muun muassa sanomalehdenmyyjänä, juoksupoikana, ravintolapassarina, maalaiskauppiaan apulaisena ja kirjapainotyöläisenä. Myöhemmin hän pääsi konttoriapulaiseksi asianajotoimistoon – ja äiti ilahtui siitä, että poika pääsi ”herran ammattiin”, kirjoittaa Kaatra.

Kaatra luki paljon ja kirjoitti jo nuorena. Ensimmäiset runonsa hän julkaisi vuonna 1902 Työväen joululehdessä, ja esikoiskokoelma Kynnyksellä ilmestyi vuonna 1903.  Runoja kehuttiin, samoin esikoiskokoelmaa, ja Kaatra sai mainetta. Hänestä käytettiin nimitystä ”Tampereen Eino Leino”, millä viitattiin Kaatran alkuvuosien runojen leinolaisen helskyttelevään sävyyn – Leino-lainaus myös aloittaa hänen kokoelmansa Elämästä (1904). Siinä on mukana monia uskonnollissävyisiä aiheita ja ilmaisuja, mikä ei tuolloin ollut mitenkään tavatonta, olihan Raamattu tuttuine kertomuksineen se iso kirja, jonka tunsi myös työväki, toisin sanoen Kaatran lukijakunta. Myös luokkatietoisuus ja luokkataistelu pyrkivät jo pintaan: Kaatra on matkalla sosialistikseksi työväenrunoilijaksi, muttei vielä aivan perillä, kuten suurlakon jälkeen julkaistuissa kokoelmissa. Runoilijan vankkumaton tuki oli Yrjö Sirola, jonka arvostelu Elämästä- kokoelmasta päättyy kannustaviin sanoihin ”Pidä puolesi, Kössi!”.

Lopullinen muutos Kaatran runoudessa tapahtui suurlakon myötä. Yksilöllisestä, leinolaiseksi kutsutusta helskyttelijästä tuli joukkojen runoilija, työväen tuntojen tulkki.

Runokokoelmat Suurlakkokuvia, Murroksessa ja Kyttä ilmestyivät kaikki vuonna 1906, suurlakon innoittamana. Niissä näkyy lakon nostattama hurmio ja paremman toivo, joskin myös pelko siitä, miten vaatimukset lopulta menevät läpi. Elettiin esitelmäni alussa mainittua sekasorron ja mullinmallin yhteiskunnan aikaa; aikaa, jolloin ”pohjakerrosten” on Kaatran mukaan avattava suunsa. Suulakkokuvia-kokoelmaa hallitsee vointonriemuinen, toiveikas ilmapiiri – ollaan tekemässä uutta yhteiskuntaa. Murroksessa-kokoelma taas sisältää sorron ja kurjuuden rajuja kuvauksia: työväki vertautuu orjiin, jotka jauhavat suruja itselleen, ”kurttuja naamaan ja köyryjä selkään”, kuten Kaatra kirjoittaa.

Suurlakon jälkeen Kaatran runotuotanto hiipui. Hänen intonsa kirjoittaa onkin selvästi yhteydessä yhteiskunnan murroskausiin: ”Oikeassa elementissään hän oli aina vallankumouksellisen taistelun vuosina”, kirjoittaa Kaatran elämäkerturi Armas Äikiä. Kaatraa pidettiin tulevien vuosien hiljaisuuden vuoksi ”sammuneena miehenä”. Hän osti tamperelaisen Hämeen kirjakaupan ja kustansi Markan kirjasto -nimistä kirjasarjaa, jossa julkaistiin mm. Jack Londonin, August Strindbergin ja Fjodor Dostojevskin teosten suomennoksia. Markan kirjasto meni konkurssiin 1908. Tämän jälkeen Kaatra oli lehtimiehenä Oulussa, palasi Tampereelle ja kiinnitettiin ohjaajaksi Työväen Teatteriin, jossa hän ohjasi mm. Maksim Gorkin näytelmän Pohjalla. 1910-luvulla Kaatra toimi sekatavarakauppiaana Teiskossa.

Vuonna 1917 Kaatran sammumisen aika oli ohi. Alkoi taas tapahtua ensin Venäjällä ja sitten Suomessa, eikä Kaatra jäänyt sivuun. Hän ilmestyi Tampereelle ja lausui kansankokouksessa vallankumousrunon ”Tulivuori”. Suomen sisällissodan puhjetessa Kaatra oli Oulussa Yrjö Mäkelinin toimittaman Kansan tahdon toimitussihteerinä. Raoul Palmgrenin mukaan hän kirjoitti Oulussa ajanrunoutta: ”viikosta viikkoon, usein jopa päivästä päivään, jatkuu tämä dramaattisten ajantapahtumain kiinteä, kiihkeä ja persoonallisen rehellisyyden leimaama runotilitys”. Kaatrasta oli tullut taisteleva lehtimies.

Oulu jäi sodassa punaiseksi saarekkeeksi valkoisen Pohjois-Suomen sisälle, mutta kukistui nopeasti. Valkoiset olivat merkinneet Kaatran teloitettavien listalle, mutta runoilija onnistui piileskelemään Oulussa kuukausia erinäisillä ullakoilla. Kun olot rauhoittuivat, hän pakeni Tornion pohjoispuolitse Ruotsiin, asettui Tukholmaan ja sai toimitussihteerin paikan Suomen punaista pakolaishallitusta kannattaneesta Viesti-lehdestä. Kaatra avioitui Ruotsissa Jenny Soinion kanssa ja sai kaksi tytärtä. Tuli myös uusi julkaisurypäs: romaani Punaiset ja valkoiset. Kuvaus Suomen luokkasodasta ilmestyi nimimerkillä Henkipatto vuonna 1919, runokokoelma Alhaisolauluja vuonna 1922 ja mainittu omaelämäkerrallinen Äiti ja poika (1924).

Työväenkirjailijaksi tulo

Nyt kun ollaan Työväenkirjallisuuden päivillä, on hyvä hetki pysähtyä kysymään miksi, miten ja millä keinoin Kössi Kaatrasta tuli työväenkirjailija. Miten kirjailijuus pyrki ja pääsi pintaan arjessa, joka kaikesta päättäen oli kovaa kamppailua jokapäiväisestä leivästä?

Ensimmäiseksi piti tietysti olla taito kirjoittaa ja halu sanoa, ja nämä Kaatralla oli. Toinen tärkeä tekijä oli se, että työväenliikkeen oma, porvarillisesta kirjallisuusinstituutiosta erillinen kirjallinen kenttä oli muotoutumassa. Oli kustantamoita ja lehtiä, ja runoilla oli tilausta myös erilaisiin juhlatilaisuuksiin ja kokoontumisiin. Tämä mahdollisti sen, että myös työväen parista tulevat kynäilijät saivat mahdollisuuden julkaista tekstejään – toki työväenkirjailijoiden joukossa oli myös sivistyneistölähtöisiä kirjoittajia, joita Palmgren kutsuu käännynnäisiksi. Tuli toisin sanoen mahdollisuus tulkita maailmaa ”takapihan  näkökulmasta”, kuten Kaatra kertoo tekevänsä. Tämä oli aivan toinen ikkuna, toinen näkökulma maailmaan kuin se, jossa kansaa katsellaan ”pappilan kuistilta”. Näinhän Eino Leino kirjoittaa J. L. Runebergin tehneen kansaa kuvatessaan.

Kaatran miessukupuolestakaan ei ollut haittaa kirjailijaksi tulon kannalta, sillä työväenkirjailijajoukko oli alussa perin miehinen. Raoul Palmgrenin Joukkosydän-teoksen hakemistossa mainitaan 167 kirjailijanimeä, joista vain kymmenen on naisia, ja näistä naisista tunnetuimmat ­ – Hilja Pärssinen, Elviira Willman, Hilda Tihlä ja Hella Wuolijoki – ovat kaikki sivistyneistötaustaisia. Sen sijaan työläistaustaiset naiskirjailijat, naispuoliset Kössi Kaatrat, loistavat poissaolollaan. Yksi syy on varmasti se, että työläisnaisilla oli muuta tekemistä kuin kirjoittaminen.  Vaikuttaa saattoivat myös työväenliikkeen alkuvaiheen miehisyys ja kirjailijuuteen liittyneet, sukupuolittuneet  mielikuvat.

Äärimmäisen tärkeä kirjailijaksi sysääjä oli Kaatran kohdalla luokkatietoisuus, toisin sanoen havahtuminen tietoon siitä, että ei ollut kyse puutteessa elävistä yksilöistä vaan kokonaisesta luokasta, työväenluokasta. Luokkajako ja sen myötä eriarvoisuus ei ollutkaan taivaasta langetettu totuus vaan ihmisten aikaansaama, epäoikeudenmukainen järjestys, joka voidaan kumota. Kaatra kuvaa suurlakon jälkeistä työväenluokan nousua Äiti ja poika -teoksessaan innostavana kokemuksena, jossa herätään tietoisuuteen joukon voimasta: ”Lempo soikoon”, kirjoittaa Kaatra, ”tässä ei ollut kysymyksessä ainoastaan jotkut yksilöt, tässä oli kysymys kokonaisesta luokasta!” Myöhemmin hän jatkaa mullistavan kokemuksen kuvaamista:

Siihen aikaan se [työväenluokka] oli juuri saanut unen silmistään ja alkoi oikoa jäseniään. Vasta voimansatuntoon päässeenä uhkui se ponnistuksen iloa ja voitonvarmuutta. Se astui yht’äkkiä esille huiluin ja sympaalein ja veti vastustamattomasti mukaansa jokaisen, jota vaiva ei vielä ollut ehtinyt runnella loppuun.
Ja yksilöissä tapahtui suuri mullistus. Tässä ei käynyt laatuun kurkoitella oman vasaransa, kehrävartensa, auransa, ompeluksensa takaa järjestelmän armoa. Tänään sait työtä, mutta jos mutisit, sait huomenna lähteä. Tässä oli pyrittävä yhdessä (…) (Äiti ja poika, 97–98.)

Luokkatuntoon herääminen merkitsi Kaatran tapauksessa paitsi uutta yhteisöllistä identiteettiä myös sitä, että hän sai sisällön ja suunnan kirjailijuudelleen. Kaatra kuvaa teoksessaan, miten hän kohta runojen kirjoittamisen aloitettuaan ymmärtää, että yksilön omat huolet eivät riitä runoilun sisällöksi. Apuun tulee luokkakokemus:
Kanteleeseen oli siis saatava uusi kaiku ja se tuli ihan itsestään. Sillä työväenluokka oli kulkenut Runottaren kantapäillä. (…) Ja niin löysi laululahjan saanut poika entisen pienen jumalansa ja jumalattariensa, itsensä ja mielitiettyjensä sijasta, uuden jumalan ja uskon, uskon työhön ja työn siunaukseen, uskon työväenluokan voimaan ja sen asian oikeudellisuuteen, uskon vapauteen ja uuteen maanpäälliseen elämään, jonka voi luoda ja taata vain kahleistaan kirvonnut työväenluokka, tämä siksi, ettei se pyrkinyt yksilön taikka ryhmän, vaan kaikkien työtätekeväin hyvinvointiin. ( Äiti ja poika 1924, 97–98.)

Kaatrasta siis tulee, erityisesti suurlakon tapahtumien myötä, luokan laulaja, joukkojen runoilija. Joukon tuntoa ilmentää myös nimi ”Joukkosydän”, jonka Kaatra antoi julkaisematta jääneelle myöhäiskokoelmalleen ja jonka mukaan Palmgren myöhemmin nimesi tunnetun työväenkirjailijoita koskevan tutkimuksensa. Voikin ajatella, että Kaatra tavoitti ilmauksellaan jotakin olennaista vanhan työväenliikkeen ytimestä.

Lopuksi

Viime vuosina työväen kirjallisen kulttuurin tutkimus on ollut vahvassa nousussa. Muun muassa Elsi Hyttinen ja Kirsti Salmi-Niklander ovat tutkineet 1900-luvun alun työväenkirjallisuutta uusin silmin, Jaana Torninoja-Latola on tutkinut Elvi Sinervoa, ja Hanne Koivisto Raoul Palmgrenia ja muita vasemmistointellektuelleja – muutamia mainitakseni.

Nykyinen kiinnostus työväenkirjallisuutta ja -kulttuuria kohtaan liittynee tutkimusmaailmassa tapahtuneisiin muutoksiin. On kiinnostuttu jälleen luokan merkityksistä ja arjen historiasta. Luokka on kokenut voimallisen uuden tulemisen paitsi tutkimuksessa myös yhteiskunnallisessa keskustelussa – samoin kuin nykyisessä kaunokirjallisuudessa, kuten tutkija Jussi Ojajärvi on osoittanut muun muassa Arto Salmisen, Hanna Marjut Marttilan ja Kari Hotakaisen tuotannon kohdalla. Ja yksi tärkeä osoitus siitä, että työväenkirjallisuus kiinnostaa jälleen, ovat tietysti nämä kirjallisuuspäivät, joilla parhaillaan olemme.

Kössi Kaatra on yksi niistä kirjailijoista, joiden tuotanto kestää mainiosti uuden tutkimuskierroksen. Vaikka hänen tuotantonsa syntyi aivan toisenlaisessa tilanteessa ja toisenlaisessa maailmassa kuin missä elämme nyt, vuonna 2012, väitän, että hänellä on annettavaa myös nykylukijalle. Luokkiin jakautuneesta Suomesta on jo joitain vuosia puhuttu ja kirjoitettu niin valtamediassa kuin tutkimuksessakin. Täältä, Kaatran ja hänen aikalaistensa kirjoituksista, löytyvät nykyisen Suomen historialliset jäljet, pala suomalaisen yhteiskunnan historiaa. Kaatra oli yksi nykyisen luokka-Suomen historiallisista tekijöistä ja kokijoista.

Lisäksi Kaatran omaelämäkerrallinen Äiti ja poika -teos, jota olen edellä siteerannut, on kestänyt mielestäni hyvin aikaa. Se on kulttuurihistoriallisesti kiinnostava katsaus sadan vuoden takaisiin tapahtumiin ja työväenluokan nousuun, mutta myös terävästi ja pilke silmäkulmassa kirjoitettu kaunokirjallinen teos. Se opettaa lukijalleen paitsi luokkataistelun taustoja ja tuntoja myös erilaisuuden sietoa, sopua ja keinoja, joilla luokkien välinen kuilu voidaan ylittää.

Päätän esitykseni tällaiseen lempeän humoristiseen, luokkienvälistä kanssakäymistä ehdottavaan lainaukseen Äiti ja poika -teoksesta. Katkelma sijoittuu kapakan maailmaan. Se oli tuttu maailma Kaatralle lapsuusvuosilta, jolloin hän toimi ravintolan passaripoikana. Kertomuksen pieni poika, Kaatran fiktiivinen minä, kuvaa ravintolan ensin paikkana, jossa luokkaerot piirtyvät selkeinä esiin. Pieni poika katselee, miten ”paremmat ihmiset” (kuten Kaatra kirjoittaa) istuvat omalla puolellaan ravintolassa juomassa kalliita juomia: erilaisia viinejä, konjakkia, rommia, punssia ja likööriä. Heidät tunnistaa siitä, kirjoittaa Kaatra, että he ”saapuivat niin siroina ja nuoltuina, lemahtelivat hajuvesiltä ja saippuoilta ja puhuivat ruotsia” ”Huonommalla puolella” sen sijaan istuu suomenkielinen köyhä kansa ja juo olutta: ”Siellä ei puhuttu ruotsia eikä kainosteltu. Siellä puhuttiin ja vannottiin suomeksi ja juotiin 2000 pulloa olutta kumpaisenakin iltana.” Näin siis Tampereella 1900-luvun alussa.

Kaatran kuvaamaa parempaa ja huonompaa väkeä, ylä- ja alaluokkaisia asiakkaita, siis erottaa monia asia, kuten alkoholijuoman laatu, ravintolan puoli, ulkoasu, tuoksu ja kieli. Yksi asia heitä kuitenkin yhdistää: molemmilla puolilla juodaan liikaa. Kaatra kuvaa, miten humalatila toimii ikään kuin liimana, joka nivoo eriluokkaiset ihmiset hetkeksi yhteen. Tällöin syntyy tila, jossa herrat ja rahvas hetkeksi iloisesti sekoittuvat – kunnes paikalle saapuu poliisi, jonka luokkavainu ei petä. Näin Kaatra kuvaa tuota iloista luokkasekamelskaa Äiti ja poika -teoksessaan:

Mutta yöllä, kun ravintola suljettiin ja kummankin puolen vieraiden oli poistuttava, oli näiden ero haihtunut olemattomiin, kumpainenkin puoli aivan hämmästyttävästi noussut ja laskenut samalle tasolle. Kummankaan puolen vierailla ei ollut paljon koivista tietoa, kumpaisetkin olivat yhtä äänekkään ilon vallassa taikka kukoivat yhtä hartaasti, ylempi kerros oli aikoja sitten alentunut käyttämään suomea, kun taas jotkut alemmista olivat yltyneet näyttämään, että kyllä tässä ruotsia osasivat huonommatkin. Pääasia vain oli, että ylemmät elämöivät kilpaa alemman kansan kanssa. Niin, vieläpä voittivatkin tämän, sillä vaikka ylemmiltä oli herraskaisuus vähin erin illan kuluessa huvennut, oli poliiseilla kuitenkin merkillisen tarkka nenä vaistoamaan, kuka kukin oli, keitä oli kierrettävä, keitä kursailematta korjattava kaupungin sydämeen; ja tietoisuus tästä se aina jossakin määrin hillitsi niitä, jotka huonompi puoli oksensi sisuksistaan. (Äiti ja poika 1924, 48.)

Kati Launis

Katso myös näitä:

Kössi Kaatra on kuollut  – Pois työpöydältä -blogi 15.10.2010
Kössi Kaatra, lemmenlurittelija?  – Pois työpöydältä -blogi 27.2.2011

– Kari Aronpuron essee Montaasiromaani Henkipatto Punaiset ja valkoiset on luettavissa nokturno.orgissa.

Posted in Esitelmät, Seminaarit | Kommentit pois päältä artikkelissa Kössi Kaatra 130 vuotta